تحلیلگران تاجیكستان دورنمای همكاری های این كشور با ایران را روشن خواندند
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، این نشریه در آستانه سفر 'محمود احمدی نژاد'رییس جمهوری اسلامی ایران برای شركت در جشن بین المللی نوروز سال 1391 در تاجیكستان، به نقل از تحلیلگران تاجیك نوشت : كارشناسان و صاحبنظران مسایل سیاسی و اقتصادی در تاجیكستان مناسبات دو كشور را روبه رشد و متناسب با حفظ منافع ملی ایران وتاجیكستان دانستند.

مسوول بخش تحلیل و برنامه ریزی حزب نهضت اسلامی تاجیكستان ،سرمایه گذاری ایران در بخش های مختلف اقتصادی ،بخصوص در زمینه انرژی این كشور را بسیار مهم دانست و گفت : حمایت وزارت خارجه تاجیكستان از حل دیپلماتیك برنامه هسته ای ایران بیانگر عمق روابط دو كشور است.

'باباجان قیوم زاد' بر ضرورت گسترش آموزش خط نیاكان(فارسی)در میان بخش های مختلف تاجیكستان تاكید و ابراز امیدواری كرد زبان فارسی هر چه زودتر در تاجیكستان فراگیر شود و این امر به معنای آن است كه مردم تاجیك به منابع غنی علمی و فرهنگی بیشتر زبان فارسی دست یابند.

وی تحقق این امر را عامل موثری در تقویت همكاری ها میان دو كشور دانست.

'قاسم بیك محمد'یك كارشناس دیگر مسائل سیاسی تاجیك تصریح كرد: متاسفانه سطح همكاری های دو كشور در بخش های تجاری و اقتصادی متناسب با ظرفیت های بالای مناسبات در بخش سیاسی رشد نیافته، كه باید برای توسعه آن تلاش شود.

مسوول بخش خارجی دفتر مطالعات راهبردی ریاست جمهوری تاجیكستان نیز روابط دو كشور را درحال حاضر روبه رشد ارزیابی و از آن اظهار رضایت كرد.

'عبدالنبی ستارزاده' تاكید كرد با وجود شرایط پیچیده منطقه و افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی ایران، تاجیكستان همكاری خود را با این كشور تقویت كرده و همچنان به توسعه آن ادامه می دهد.

این نشریه همچنین به دیدار اخیر 'علی اكبر صالحی'وزیر امور خارجه ایران با 'شكورجان ظهوراف' رییس مجلس نمایندگان تاجیكستان اشاره كرده و نوشته است، رییس مجلس تاجیكستان ،ضمن مخالفت با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، بر اهمیت حل و فصل مسائل از راههای دیپلماتیك و مذاكره تاكید كرده است.

'ظهوراف ' در این دیدار افزود: مجلس ، دولت و مردم تاجیكستان تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را محكوم می‌كنند.

رییس مجلس تاجیكستان تصریح كرد: با وجود توطئه‌های دشمنان علیه مردم مسلمان ایران، این كشور قدرتمند و از جایگاهی ویژه در منطقه و جهان برخوردار است.

جمهوری اسلامی ایران و تاجیكستان تاكنون بیش از 160 توافقنامه امضا كرده‌اند و بیش از 150 شركت ایرانی در حال هدایت پروژه‌های عمده در زمینه‌های حمل و نقل، توسعه، خط لوله گاز، آب و انتقال برق و تجارت در این كشور هستند.

آساق**ه.ص**1558**5981





:: برچسب‌ها: ساحل , تایلند ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: